Huisartsenpraktijk Poelpolder - Huisarts in Lisse

Openingstijden : Maandag tot Vrijdag - 8:00 - 17:00
  Contact : 0252-410 884

Koolhydraten belangrijk voor een goede gezondheid

Het schrappen van koolhydraten lijkt misschien een goed idee wanneer u bijvoorbeeld wat kilo’s wilt verliezen, maar is niet verstandig. Volkorenproducten, noten en zaden zitten namelijk vol koolhydraten en verkleinen de kans op een hartaandoening. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO).

30 tot 40 gram vezels

In de resultaten van het onderzoek komt naar voren dat een mens minimaal 25 tot 29 gram vezels per dag moet eten. Meer, boven de 30 gram, lijkt zelfs nog beter te zijn voor de gezondheid. Toch komen de meeste mensen nauwelijks aan 20 gram vezels per dag. U kunt 30 tot 40 gram vezels per dag binnenkrijgen via het consumeren van voldoende volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten.

Uitkomsten onderzoek

Uit het onderzoek bleek daarnaast dat er onder de mensen die de meeste vezels binnenkregen, 15% tot 30% minder overlijdensgevallen aantoonbaar waren dan onder de mensen die de minste vezels aten. Bij hartziekten, beroertes, welvaartsdiabetes en darmkanker was een vermindering van 16% tot 24% te zien. Wanneer iemand een dieet volgt dat koolhydraten minimaliseert, is het haast onmogelijk om aan de juiste hoeveelheid vezels te komen via fruit en groenten. Een oplossing hiervoor kan het slikken van supplementen zijn, of het overstappen naar een ander dieet dat koolhydraten wel toelaat.

Populaire koolhydraatarme diëten

Het ‘Koolhydraat beperkt levensstijl/dieet’
Dit is een Facebookgroep met 105.000 leden die af proberen te vallen door het verminderen van koolhydraten. Bij de soortgelijke groep ‘Optimaal Ketogeen Leven Nederland’ zijn bijna 64.000 leden aangelsoten. In deze groepen delen de leden recepten en tips met elkaar om koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden.
Het ‘Pioppi-dieet’
Dit is een dieet afkomstig uit het populaire boek van Aseem Malhotra. Tijdens dit dieet zijn koolhydraatrijke producten zoals brood, pasta, rijst, aardappelen, frisdrank, vruchtensappen en honing taboe in de eerste drie weken.

Advies

Het Voedingscentrum stelt dat mensen die gezond willen eten 40 tot 70 van hun energie uit koolhydraten halen. Dat kan het best gedaan worden door middel van goede bronnen zoals volkorenproducten, aardappelen, peulvruchten, groente en fruit. Bent u een beginner op het gebied van bewust omgaan met koolhydraten? Vervang dan allereerst wit brood, witte pasta en gewone rijst door volkoren varianten. Eet daarnaast 250 gram groente en 200 gram fruit per dag, en snack geregeld een handje (ongezouten) noten en peulvruchten. Vezels binden vocht, dus vergeet hierbij niet voldoende water binnen te krijgen.

Call Now Button