Huisartsenpraktijk Poelpolder - Huisarts in Lisse

Openingstijden : Maandag tot Vrijdag - 8:00 - 17:00
  Contact : 0252-410 884

Vraag het de dokter

Ik heb een vreemde moedervlek. Moet ik naar de huisarts?

Er is een zeer kleine kans dat moedervlekken in huidkanker overgaan. Deze vorm van huidkanker noemen we een melanoom. Het is een zeer agressieve vorm van huidkanker. Als een melanoom in een vroeg stadium ontdekt wordt, is het goed behandelbaar en is de kans op uitzaaien klein. Het is dus belangrijk om regelmatig uw moedervlekken te checken en bij een verandering in de structuur, kleur of vorm naar uw huisarts te gaan.

Wanneer moet u contact opnemen met uw huisarts?

Als een moedervlek van kleur of vorm verandert moet u contact opnemen met uw huisarts. Ook als de moedervlek jeukt, bloedt, rood ziet of als er een wondje of korstje op zit, moet u contact opnemen. Als u twijfelt over de staat van een bepaalde moedervlek, dan kunt u ook bij uw huisarts terecht voor advies.

Wat kan ik doen tegen mijn lage rugpijn?

De beste manier om zo snel mogelijk van uw lage rugpijn af te komen, is door te blijven bewegen. Zo blijft de rug soepel. Alleen zwaar tillen en lang in dezelfde houding staan of zitten kunt u beter niet doen. Hierdoor kunnen de klachten juist verergeren. Als de klachten over zijn, dan kunt u de rug weer volledig belasten, bouw dit wel langzaam op. Uiteraard kunt u altijd paracetamol slikken als de pijn te hevig is.

Als u pijn heeft bij het liggen, dan kan het helpen om op uw rug te gaan liggen met een aantal kussens onder uw knieën. Of op uw zij, met half opgetrokken benen. Wanneer de pijn te hevig is en liggen de minst pijnlijke houding blijkt te zijn, dan kunt u korte tijd bedrust nemen. Kom wel regelmatig uit bed en blijf niet langer dan twee dagen op bed liggen. Doet u dat wel, dan kunnen uw spieren stijf worden en duurt het herstel langer.

Belangrijk is om te onthouden dat lage rugpijn meestal niet ernstig is. Probeer er niet te veel aan te denken, want stress of spanning kan de rugpijn verergeren. Ontspanning en beweging zijn bij lage rugpijn het beste medicijn.

Wanneer moet u naar de huisarts?

Als de pijn (eventueel na twee dagen bedrust) nog zo hevig is dat u moeite heeft om in beweging te blijven, is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts. Hij kan u van advies voorzien en u eventueel doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Deze kan met behulp van massages en oefeningen het herstel bevorderen.