Medicijngebruik

Uw medicijngebruik in kaart

Medicijnen, ook wel geneesmiddelen genoemd, zijn net als chirurgie, fysiotherapie, psychotherapie en vele andere behandelingsmethoden bedoeld om een mens te genezen. Medicijnen kunnen van chemische, plantaardige of dierlijke oorsprong zijn. Ieder lichaam reageert anders op medicijnen en daarom is het ook van belang dat u uw medicijngebruik hierop aanpast. Wij kunnen u daarbij helpen.

Gezondheidsrisico’s

Medicijnen zijn in overvloed verkrijgbaar. Vaak worden medicijnen voorgeschreven door een arts, maar sommige medicijnen zijn ook verkrijgbaar bij een apotheek of drogist. Dit noemt men zelfzorggeneesmiddelen. Wij raden u aan om uw medicijngebruik zoveel mogelijk in overleg met een bevoegd en deskundig persoon te doen. Dat kunnen wij of uw apotheker zijn. Zelfzorggeneesmiddelen liggen bijvoorbeeld ook in de schappen van een supermarkt, maar het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) en de Consumentenbond vinden dat de verkoopmethode van zelfzorgmiddelen onaanvaardbare gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. De medicijnen liggen namelijk in de winkels zonder actief toezicht.

Om gezondheidsrisico’s uit te sluiten raden wij u aan medicijnen zoveel mogelijk volgens ons voorschrift te gebruiken. Zo krijgt u de medicijnen in de juiste hoeveelheid op het juiste tijdstip. Zo heeft de behandeling een zo goed mogelijk resultaat en kunnen we bij- en wisselwerkingen zoveel mogelijk inperken.

Bijwerking

In ieder medicijn zit een stof die ervoor zorgt dat ziekteklachten verdwijnen of verminderen. Helaas kunnen dergelijke stoffen ook bijwerkingen hebben. In de bijsluiter van uw medicijn staat een overzicht van alle mogelijke bijwerkingen. Veel van deze bijwerkingen verdwijnen na enkele tijd vanzelf als uw lichaam eraan gewend is. Verdwijnen de bijwerkingen niet verdwijnen of er treedt een allergische reactie op, neemt u dan even contact met ons op. U kunt dan eventueel overstappen op een ander medicijn of een middel tegen de bijwerkingen krijgen.

Wisselwerking

Bij het gebruik van meerdere medicijnen kunnen deze elkaar beïnvloeden (wisselwerking) of zorgen voor extra bijwerkingen. Heeft u hier last van, meldt het ons direct. Om dit te voorkomen stemmen wij de medicijnen liever vooraf zo goed mogelijk op elkaar af voor u.

Het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen kan ten grondslag liggen aan wisselwerking. Daarom raden wij u aan pijnstillers en dergelijke bij uw vaste apotheek te kopen. De apotheker kan uw gebruik van voorgeschreven medicijnen en zelfzorggeneesmiddelen dan monitoren en u waar nodig bijsturen. Het is ook mogelijk een medicatieoverzicht op te vragen bij uw apotheker, dat komt van pas als u een afspraak heeft bij ons of als u op vakantie gaat.

Ouderen

Met name ouderen kunnen klachten ondervinden door medicijngebruik. Met de jaren kan het lichaam gevoeliger worden voor medicijnen met toenemende klachten en bijwerkingen tot gevolg. Ook in dit geval is het raadzaam om uw medicijngebruik eens met ons te bespreken. Dan kunnen we samen naar een oplossing zoeken, bijvoorbeeld minderen of stoppen met een bepaald medicijn.