Nationale Week Zonder Vlees

11-17 maart: Nationale Week Zonder Vlees

Over een paar dagen is het zover: de Nationale Week Zonder Vlees. Na een succesvolle eerste editie in 2018 met 32.000 deelnemers, is het doel voor dit jaar minimaal 50.000 geregistreerde deelnemers. Durft u de uitdaging aan?

Hippe Vegetariër

Isabel Boerdam, bekend van haar blog en boek ‘De Hippe Vegetariër’ is het brein achter de campagne. Vorig jaar maart zette ze de actie met 56 geregistreerde partners uit de voedingsindustrie op, met succes. Ongeveer de helft van de vleesetende deelnemers van vorig jaar gaf aan zes maanden later nog steeds structureel minder vlees te eten.

Kleine investering, grote impact

Door als volwassen persoon één week geen vlees te eten, bespaar je in zeven dagen 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees. Dat dit alles in slechts één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees in het Nederlands eetpatroon. Volgens Boerdam is het iedere dag eten van vlees of vis niet meer van deze tijd. ‘Een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland.’

Maatschappelijke campagne

Het doel van de campagne is Nederland op correcte wijze bewust maken van de positieve impact die minder vlees eten heeft, en hoe makkelijk dit kan zijn. De Nationale Week Zonder Vlees wordt breed gedragen door diverse grote merken en supermarkten. Daarnaast deden er vorig jaar 176 restaurants mee door middel van De Vegetarische Restaurantweek. Ook 342 bedrijven, 63 pompstations en 152 scholen besteedden aandacht aan de campagne door plantaardige alternatieven van de gewoonlijke etenswaren aan te bieden.

Inschrijven

Iedereen die zich inschrijft kan direct het digitale Week-Zonder-Vlees-magazine downloaden met recepten, interviews en meer. Schrijf u nu in om van 11 tot 17 maart mee te doen aan de Nationale Week Zonder Vlees.

Call Now Button